bahaya makanan!~

SEBAR-SEBARKAN MAKLUMAT INI ADALAH
BENAR………………………………………….

1. Jika anda makan satay….jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan cancer). Timun pula adalah anti-karsinogen

2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C !!.
Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Cuba yang ni…..bagi penggemar makanan ni “Bah Kut Teh” (babi).Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi itu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut
keluar dari sana.Fakta diperolehi dari “Health Corporation of Singapore”.

4. Barah -akibat penggunaan bahan dalam shampoo.Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; Vo 5, Palmolive, Paul Mitchell, L’Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran
bodyshop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol’s Herbal
Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara
tunggal.

Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, “Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak”. Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk
penghasilan busa.

5. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya.Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax keatas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak.

 Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat
sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari.Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera.Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah
berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri. Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai “makan untuk mendapat barah” Kalau istilah James Bond ==>Licence to kill!

6. Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya
melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


Sebarkanlah maklumat ini kepada orang-orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.

13 responses

  1. Maklumat di atas adalah tidak benar. Tolong hentikan pembohongan.

    Ini cerita sebenar:
    Ini cerita sebenarnya:

    1. Timun dan satay. http://www.breakthechain.org/exclusives/satay.html

    2. Udang dan Vitamin C. http://www.truthorfiction.com/rumors/v/vitaminshrimp.htm

    3. Babi dan Coke. http://www.snopes.com/cokelore/porkworm.asp

    4. Shampoo dan cancer. http://www.breakthechain.org/exclusives/shampoo.html

    5. Mee segera dan wax. http://www.snopes.com/food/warnings/noodles.asp

    6. bawang segera. yg ni tak masuk akal. Plastik tetap plastik. apakah kita tak boleh rasa kalau makan plastik.

    • besungguh mu nih azizan..raso hebat sgat ko???? pandai2 msuk blog ore nok komen gilo2…nok gocoh mari la…bijak sgat ko engkau…nak fakta2 pula..nk tulis laman bg orang baca ple…rase hebat ke jumpe fakta gtu..aku geram gila dgn orang mcm kau azizan..

      • Dia bg fakta ikut sains n bnda tuh agak lbih myakinkan dari fakta2 kosong.
        Jgn salahkan org yg kn berkongsi ilmu. Btw,good share Azizan..

  2. 2 to 4 is false. 6 unknown. for story 5, banyak makanan ada wax, tak pernah dengar pun. Apple, gula gula, keju sbg ada wax. kalau takut barah, taukah anda, nasi and roti adalah kasinogenik. jangan makan itu jugak la. ada lagi, oksigen memyebabkan orang tua. about 1, timun bukan anti karsinogen, ia adalah anti-oksida. berbeza la tu, baca la buku sebelum foward sebarangan.

  3. okay, so i just wanna share this with you guys about sls in shampoo and all that,so i went thru lot of websites to find the truth about sls whether it can cause cancer or not and i happen to find this article.http://askville.amazon.com/SLS-cancer-causing/AnswerViewer.do?requestId=146778 so in this article basically it says that sls is not a cancer causing. i just wanna remind you guys that most article that tells about the danger of sls in shampoo are forwarded from one to another (chain message) u guys really should not believe n just one article.what im saying is do research. read other article too and just dont depend on just one article.thank you! i really hope this will help those people who still confuse about using shampoos that contain sls.

    • nk selamat maybe basuh 2x… bile mee tu dh kembang, buang air tuh.. and basuh2 sket mee.. baru masukkn balik dlm air mendidh… nnt korg akan prasan air yg 2nd tuh x sekeruh air 1st td…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s